MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwajem dojeżdżało się do Podgórzyna i Sobieszowa. Podróż nikomu się nie nudziła, bo po drodze były piękne widoki. Zobaczcie stare zdjęcia

Justyna Orlik, Alina Gierak
Tramwaje kursowały w Jeleniej Górze przez ponad 72 lata. Ostatni kurs odbył się 28 kwietnia 1969 roku
Tramwaje kursowały w Jeleniej Górze przez ponad 72 lata. Ostatni kurs odbył się 28 kwietnia 1969 roku fotopolska.eu
Gdyby linia tramwajowa z Jeleniej Góry do Podgórzyna przez Cieplice Śląskie - Zdrój przetrwała, byłaby najpiękniejszą w Polsce. Takich widoków z okien tramwaju nie było nigdzie. 30-minutowa podróż nikomu się nie nudziła. Po tramwajach pozostały w Jeleniej Górze resztki szyn oraz wagony tramwajowe na placu Ratuszowym i w Podgórzynie. Poznajcie historię jeleniogórskich tramwajów. Zobaczcie stare zdjęcia.

Spis treści

Tramwaje w Jeleniej Górze - co po nich pozostało

W latach 1897 - 1969 na terenie Jeleniej Góry funkcjonowała komunikacja tramwajowa. Dziś pozostały po niej nieliczne ślady

  • fragment torowiska
  • tabliczka wmurowana w ścianę ratusza pod galeryjką łączącą ratusz z „Siedmioma domami” w setną rocznicę uruchomienia pierwszej linii tramwajowej
  • zachowane na niektórych kamieniczkach rozety służące jako zaczepy trakcji
  • wagony tramwajowe, z których jeden stoi przy północnym wejściu do ratusza i pełni funkcję kiosku z pamiątkami. Drugi stoi w Podgórzynie na pętli autobusowej.

Zobacz zdjęcia z jazdy tramwajem po Jeleniej Górze

Krótka historia tramwajów w Jeleniej Górze

19 grudnia 1895 r. założono spółkę Hirschberger Thalbahn – Gesellschaft m.b.H. W sierpniu 1896 r. uzyskała ona koncesję na budowę i na 70 lat eksploatacji linii łączącej Jelenią Górę, Cieplice i Sobieszów (15 km długości).

Pierwsza linia obsługiwała Jelenią Górę-Cieplice, potem Jelenia GóraSobieszów i Jelenia Góra -Podgórzyn

Pierwsze tramwaje były gazowe. Potem władze miasta zmieniły zdanie i stwierdziły, że lepsze będą tramwaje elektryczne.

Na początku wsi Malinnik (niem. Herischdorf) przy dzisiejszej ul. Wolności (niem. Warmbrunnerstrasse), w obecnych budynkach MPGK, zbudowano zajezdnię, budynki biurowe i warsztatowe oraz, co najważniejsze – elektrownię.

I tak zaczęła się era tramwajów elektrycznych, które zaczęły jeździć od 9 lutego 1900 roku z prędkością 30 km/h.

Plany rozbudowy sieci tramwajowej były bardzo ambitne. Planowano rozbudować sieć do Szklarskiej Poręby, a także do Szpindlerowego Młyna, ale działania te przerwała II wojna.

W latach 60. XX wieku linie tramwajowe obsługiwało 21 wozów silnikowych i 15 doczepnych. Oprócz kursów dziennych, były też nocne, które w 1961 r. zastąpiono autobusami.

Rozkład jazdy był tak ułożony, że na Placu Piastowskim zawsze mijały się składy tej samej relacji, czyli tramwaje z Podgórzyna, z tramwajami jadącymi do Podgórzyna, a te z Sobieszowa z wozami do Sobieszowa. Tramwaje kursowały co 20-30 min a w okresie letnim co 8 minut ze względu na bardzo duży ruch turystyczny.

Ostatni tramwaj w Jeleniej Górze zjechał do zajezdni tramwajowej 28 kwietnia 1969 roku. Tego dnia linia była obsługiwana za darmo i towarzyszyła temu wyjątkowemu wydarzeniu oprawa Orkiestry Jeleniogórskiej.

Czytaj także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pierwszy trening kadry Michała Probierza przed EURO 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na jeleniagora.naszemiasto.pl Nasze Miasto